Ministerul Justiției a anunțat că proiectul conceptului evaluării externe a judecătorilor și procurorilor se află în dezbateri publice. Inițiativa presupune verificarea din afară a integrității actorilor din justiție. Evaluarea propriu-zisă ar trebui să fie realizată de trei entități: o misiune internațională de monitorizare, o comisie de evaluare, formată din patru colegii de evaluare, și un colegiu special de apel. Misiunea de monitorizare ar trebui să fie alcătuită din cinci experţi străini şi doi specialiști notorii din societatea civilă. Ei ar urma să aibă o vastă experiență şi să nu existe niciun pic de îndoială în ceea ce privește integritatea lor. Această structură va avea rolul de supraveghetor şi va ajuta la motivarea deciziilor comisiei de evaluare.

Evaluarea propriu-zisă va presupune analiza activelor și cheltuielilor raportate la veniturile legale disponibile și declarate ale judecătorului sau procurorului. De asemenea, evaluarea nu se va limita doar la persoana vizată, ci va implica și membrii familiei acesteia. În proiectul de concept elaborat de Ministerul Justiției este indicată și necesitatea analizării modului de instrumentare a dosarelor în care există temei să se creadă că au fost adoptate decizii vădit abuzive. Persoanele care nu vor trece evaluarea prin prisma aspectelor menționate, urmează să fie eliminate din sistem.

Mecanismul ar putea demara anul viitor, prin verificarea candidaților Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Consiliului Superior al Procurorilor (CSP), Curții Supreme de Justiție și procurorilor anticorupție. Circa o mie de persoane ar trebui evaluate, iar procesul ar putea avea o durată de patru-cinci ani. 

În cadrul recentului Forum privind reformarea justiției și combaterea corupției, realizat de Centrul de Resurse Juridice, Secretarul de stat de la Ministerul Justiției, Iulian Rusu, a admis că această inițiativă este un proces „greu de realizat” și că ar necesita mai multe precondiții esențiale:  

Întâi de toate, trebuie să existe o voință politică în acest sens. Un al doilea aspect se referă la suportul din partea partenerilor de dezvoltare, care ar urma să se implice și ei în acest exercițiu, iar a treia precondiție e necesitatea unor suficiente resurse umane și financiare. Precizăm că înțelegerea ministerului nu este că tot sistemul este corupt. Nu! Înțelegerea ministerului e că există o parte de persoane care denigrează întreg sistemul justiției și care descurajează mulți profesioniști să rămână în sistem”. 

Un sondaj realizat de Centrul de Resurse Juridice la finele anului 2020, care a analizat inclusiv atitudinea magistraților și procurorilor față de o eventuală evaluare din afară, arată că doar 21 la sută dintre judecători și 25 la sută dintre procurori susțin o asemenea inițiativă. Magistrata Nina Cernat, membră a CSM, confirmă că în interiorul breslei judecătorilor părerile despre intenția guvernanților sunt împărțite. Ea a admis că magistrații nu se pot opune deciziilor politice, dar a sugerat ca intervenția să fie minimă, să respecte Constituția, principiul separației puterilor în stat și standardele Comisiei de la Veneția:

Pentru sistemul judecătoresc este important ca acest proces de evaluare externă să fie implementat cu respectarea principiilor prevăzute în Constituția R. Moldova și promovate de către instituțiile europene în domeniul justiției. Rolul primordial fiind atribuit organului de autoadministrare judecătorească (CSM) și organului de administrare a procurilor (CSP) și care răspund de numirea și eliberarea judecătorului din funcție. Evaluarea trebuie să fie bazată pe criterii obiective, bine conturate și clare, care să fie făcute public în prealabil, iar judecătorului evaluat trebuie să i se asigure dreptul de a contesta decizia în fața unui organ independent.”

În opinia directorului Direcției generale Justiție și Consumatori (JUST) din cadrul Comisiei Europene, Jeroen Hooijer, evaluarea este deosebit de complexă, necesită transparență maximă și reglementare exemplară. Oficialul european a atras atenția că evaluarea nu poate fi realizată fără partenerii de dezvoltare și ar putea prezenta un pericol pentru independența justiției, dacă nu este făcută corespunzător: 

Vă rog să nu vă grăbiți prea mult și să nu alegeți viteza în detrimentul calității. O lege aprobată în fugă nu este un exemplu bun în acest sens. (…) Există standarde europene și, conform acestora, o evaluare externă este o măsură de ultimă instanță. Aceasta nu este o panacee, nu va soluționa toate problemele. Uneori suntem îngrijorați de entuziasmul cu care este tratată această evaluare, este percepută ca o tabula rasa. Nimeni nu este împotriva curățirii sistemului, însă trebuie să fim conștienți de provocările ce vor apărea pe parcurs și cât de multă reziliență avem nevoie pentru a ajunge la final.”

Reprezentantul Comisiei Europene a mai atras atenția că evaluarea externă cu greu poate soluționa problema independenței și a profesionalismului actorilor din justiție, dacă aceasta nu va fi însoțită de alte reforme cum ar fi eficientizarea organelor de autoadministrare a justiției, a Curții Supreme de Justiție, a Procuraturii Anticorupție și a Autorității Naționale de Integritate. 

Sursa foto: Shutterstock

Imprimare