Cum ne protejăm în calitate de consumator | Ține de TINEri #4

227

Ai procurat un produs, iar când ai ajuns acasă ai depistat că are defecte? Vrei să știi care este termenul și condițiile pentru a schimba un produs achiziționat chiar dacă acesta este conform? Află cum ne protejăm în cazul în care am procurat un produs de la Ana Iovu și Irina Digori, juriste și membre ale comunității Acțiune pentru Justiție. 

Cum ne protejăm în calitate de consumator | Ține de TINEri #4 este cel de-al patrulea video din seria de materiale informative ce tălmăcesc dreptul pe înțelesul TINErilor. Proiectului „Tinerii în siguranță – educația juridică pentru un mediu fără riscuri” este implementat de către INVENTO, de pe a cărei pagină a fost preluat textul de mai jos.

***

Ai procurat un produs, iar când ai ajuns acasă ai depistat că are defecte?

Să zicem că ai cumpărat un telefon și deși acesta a fost utilizat conform destinației în mod corespunzător, nu funcționează cum trebuie, de exemplu, nu lucrează bine microfonul, camera sau alte elemente nu corespund caracteristicilor produsului indicate de vânzător, adică bunul este neconform. 

Ce faci în acest caz? Returnezi produsul și soliciți restituirea banilor achitați? Te resemnezi cu situația? Sau poate chiar îl arunci? 

Vine în ajutor legea privind protecția consumatorilor, întrucât cumpărând acel telefon, acționezi anume în calitate de consumator.

Deci, ai un telefon cu o defecțiune, ce faci mai departe?

În primul rând, trebuie să te adresezi vânzătorului cu o reclamație. Recomandabil este să faci acest lucru într-un termen cât mai scurt după depistarea neconformității și neapărat până la expirarea a 2 luni de la acel moment. Odată cu înaintarea reclamației, va trebui să prezinți vânzătorului și o copie a bonului de casă sau a altui document care demonstrează cumpărarea bunului, inclusiv a certificatului de garanție. Astfel, atunci când procuri un telefon sau orice alt produs, trebuie să păstrezi bonul de casă, certificatul de garanție și contractul de vânzare cumpărare, dacă acesta a fost încheiat în scris.

Vânzătorul răspunde pentru neconformitate în termen de doi ani de la livrarea produsului, cu excepția situației când vânzătorul a stabilit un termen de garanție mai mare.

NB: În cazul produselor second-hand, vânzătorul nu este obligat să acorde garanție.

Dacă vânzătorul nu vrea să satisfacă reclamația invocând că defecțiunea este imputabilă cumpărătorului, anume el este cel care trebuie să demonstreze vina consumatorului, nimeni nu poate fi obligat să-și demonstreze nevinovăția.

Ce urmează după reclamație?     

Inițial, poți să soliciți, la alegere, repararea telefonului sau înlocuirea acestuia în mod gratuit. Asta înseamnă că nu vei achita nimic pentru diagnosticarea problemei, montare, lucrul specialistului, materiale, piese schimbate, care trebuie în mod obligatoriu să fie noi și nici măcar pentru eventualele costuri de transportare a produsului.

Când nu poate fi solicitată reparația?

Repararea nu va putea fi solicitată doar în anumite cazuri de excepție, de exemplu, dacă nu sunt materialele, utilajele necesare pentru reparație sau în cazul în care reparația ar fi prea costisitoare, iar înlocuirea nu poate fi solicitată în cazul produselor second-hand.

În cât timp se poate de adresat cu o solicitare?

Reparația sau înlocuirea trebuie făcută într-o perioadă de timp rezonabilă, fără a depăși 14 zile din momentul informării vânzătorului despre neconformitate și predarea produsului cu mențiunea că acest termen poate fi prelungit doar cu acordul consumatorului. În momentul transmiterii produsului, trebuie neapărat cerută de la vânzător o dovadă, în formă scrisă, a preluării produsului, în care să fie indicate elementele de identificare a persoanei care transmite, precum și a produsului, cum ar fi modelul, seria.

În caz de neconformitate, poți solicita reducerea prețului?

Regula generală prevede solicitarea reparării sau înlocuirii produsului, dar sunt anumite cazuri în care consumatorul poate cere o reducere corespunzătoare a prețului sau restituirea contravalorii produsului prin rezoluțiunea contractului, și anume atunci când:

  • consumatorul nu beneficiază de dreptul de reparație sau de înlocuire a produsului;
  • vânzătorul nu a reparat produsul în termen;
  • vânzătorul, la reparația produsului, provoacă un inconvenient semnificativ pentru consumator;
  • produsul a fost reparat anterior, dar apare o nouă neconformitate și consumatorul refuză repararea sau înlocuirea produsului;
  • neconformitățile produsului au fost depistate în termen de 6 luni de la livrare, iar consumatorul a refuzat repararea sau înlocuirea acestuia.

După examinarea reclamației, dacă nu sunteți de acord cu rezultatele obținute, puteți să vă adresați la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței sau chiar în instanța de judecată.

***

Seria de materiale informative ce tălmăcesc dreptul pe înțelesul TINErilor a fost elaborată în cadrul proiectului „Tinerii în siguranță – educația juridică pentru un mediu fără riscuri”, care este implementat de către INVENTO și face parte din cadrul Campaniei Naționale pentru o Justiție Sănătoasă.

Imprimare