Pe măsură ce rețelele sociale au pătruns aproape în fiecare aspect al vieții noastre, au apărut întrebări cu privire la modul în care ele pot fi folosite în procesele judiciare, dacă aceasta în general este posibil. O mare parte a dezbaterii s-a rotit în jurul utilizării postărilor de pe rețelele sociale ca dovezi. Totuși, modificările la procesele judiciare, introduse de pandemia de Covid-19, au condus la inițiative care utilizează tehnologia pentru a atenua efectele închiderii instanțelor. În timp ce majoritatea acestor inițiative implică trecerea instanțelor la un format online pentru a continua desfășurarea proceselor, au fost aduse modificări și proceselor premergătoare fazei de judecată.
Potrivit Asociației Baroului American (ABA), litigiile preliminare sunt eforturi pentru a ajunge la „o soluționare negociată a diferențelor”, pentru a evita judecarea cauzei în cadrul unui proces costisitor și îndelungat. În mod tradițional, aceste dispute sunt soluționate în persoană și necesită ca documentele oficiale scrise să fie legitime. Totuși, cazurile de soluționare a litigiilor online sunt în creștere, implicând adesea mesaje text, platformele de socializare și e-mailuri. Într-un sondaj neoficial de mediere în epoca Covid-19, Academia de soluționare a disputelor internaționale și negociere profesională (AIDRN) a constatat că țările din studiu au început să utilizeze platforme precum Zoom, Whatsapp, Google Hangouts, Facebook Messenger și Wechat pentru desfășurarea negocierilor pre-judiciare. Aceste metode s-au dovedit a fi mai eficiente, cu costuri mai mici și favorabile unei atmosfere mai pozitive.
Deși majoritatea țărilor care au participat la studiu au adoptat aceste modificări pentru a se adapta la Covid-19, una a luat deja măsuri pentru ca procedura să fie permanentă. Recent, plenul Curții Supreme a Rusiei a emis o hotărâre care permite oficial părților să soluționeze litigiile în afara instanței prin intermediul rețelelor sociale sau prin mesaje instantanee. Rusia are legi specifice care le cere reclamanților să încerce să negocieze cu inculpatul înainte ca acesta să poată merge în instanță, o procedură care necesită trimiterea unei copii a cererii pe suport de hârtie prin poștă. Noua lege va eficientiza acest proces, permițând părților să utilizeze tehnologiile mobile și să respecte mai ușor procedurile preliminare. În urma pandemiei și a noii modificări permanente în legislația rusă, este probabil că vom începe să vedem mai multe sisteme legale punând în aplicare legi care să permită utilizarea rețelelor sociale, a mesajelor text și a e-mailurilor în soluționarea litigiilor pre-judiciare.
Semnat de Kristin Adams, stagiară Millennium Partners